Kulttuuria ja urheilua

Liikkuva humanisti harrastaa

16.8.05

Joukkoliikenne on roistojen käsissä

Nonni,
kesä on ohi siltä osin, että huomenna on edessä kesäauton palautus. Kilometrejä kertyi 6 viikon aikana tuommoiset 5500; se on noin 1300 km vähemmän kuin tästä Maan keskipisteeseen.

Näissä merkeissä ostin eilen rutkasti aikaa HKL:n matkakorttiin. Vapaa matkustusoikeus ensi kesäkuun 2. päivään asti (se on sateinen perjantai; seuraavana päivänä on parempi ilma, voi jo liikkua pyörällä) maksoi 356 euroa. Ei ole paljon.

Joukkoliikenteen käyttäminen on halpaa, mutta olen seurannut kauhistuksen tuntein HKL:n suunnitelmia nostaa lippujen hintoja kymmenillä prosenteilla.

Mistä hemmetistä on kysymys siinä, kun julkista liikennettä on ruvettu arvioimaan taloudellisen kannattavuuden mittareilla? HKL (ja turmion tielle ajettu VR) supistavat toimintansa tällä näkymällä ainoastaan ruuhka-aikoihin ja kaikkein liikennöidyimmille reiteille. Epäilemättä Kolmosen ratikat ja Tampere-Helsinki junavuorot tuottavat liikennöijälle rahaa.

Mutta kun julkisessa liikenteessä on kysymys palvelusta eikä bisneksestä. Sivistysvaltion pitää järjestää kansalaisille halpa ja toimiva mahdollisuus siirtyä paikasta toiseen. Piste.

Valtio, joka tekee joukkoliikenteestä bisneksen, on roistovaltio. Rahan nyhtäminen liikkumisesta johtaa joukkoliikenteen kurjistumiseen, autoistumisen kiihtymiseen, ankaraan ruuhkautumiseen ja vakaviin ympäristöhaittoihin. Tähän tulokseen johtaa kenen tahansa ajattelevan ihmisen alkeellinen järkeily.

1 Comments:

At ke elok. 17, 08:05:00 ap., Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Sanoppa muuta. HKL on arvioinut etukäteen, että hinnankorotus tiputtaa matkustajamääriä n. 2%. Nämä 2% siirtyvät siis yksityisautoilemaan. Minkä joukkoliikennejärjestelmän tarkoitus on tietoisesti tiputtaa matkustajamääriä?
MJK.

 

Lähetä kommentti

<< Home